Elektrisch rijden binnen Wepro

Vanuit de ambitie van Wepro om de CO2 uitstoot te verminderen, heeft Wepro zich ten doel gesteld haar wagenpark waar mogelijk te elektrificeren. Elektrisch is de norm, tenzij…!

Menno Kragt is één van de collega’s die niet direct stond te springen om zijn sportieve benzine-auto in te leveren voor een volledig elektrische auto. Toch is hij inmiddels gedurende een klein halfjaar berijder van een volledig elektrische auto en dus hoog tijd om zijn ervaringen te polsen.

Hoe waren de afgelopen 6 maanden in een elektrische auto?
“ik heb mijn best gedaan om mijn benzine-auto te houden maar ik ben uiteindelijk toch overstag gegaan. Ik hou van autorijden en daarbij dacht ik niet direct aan elektrisch rijden – integendeel. Nu, 6 maanden later kan ik het iedereen aanraden. Ik ben anders en rustiger gaan rijden. Zo gebruik ik de mogelijkheid om actief energie terug te winnen waardoor ik veel minder het rempedaal gebruik – dat niet elke auto die remenergie kan terugwinnen is echt zonde!

Wat is jouw visie over elektrisch rijden als dé oplossing naar de toekomst?
‘Ik vind het goed dat Wepro het doel heeft om de CO2 uitstoot terug te dringen – misschien is elektrisch rijden niet de uiteindelijke lange termijn oplossing. Vanuit de afdeling Elektrotechniek ben ik overigens zeker een voorstander van elektrisch rijden, aangezien zo’n apparaat vol zit met gave technieken.’ ‘Ik denk zelf dat het een tussenfase is die een beweging in gang zet. Wie weet heeft Wepro over een paar jaar een specifieke afdeling Waterstof!’

Hoe kijkt Wepro als bedrijf naar de eerste resultaten van een toenemend elektrisch wagenpark?
Sinds najaar 2020 zijn de eerste 10 volledig elektrische auto’s van Wepro uitgeleverd. Navraag leert dat alle berijders uitermate tevreden zijn. Naast reductie van uitstoot zijn deze voertuigen behoorlijk compleet uitgerust en voorzien van diverse nieuwe moderne technieken. Ook het aantal decibel is beduidend minder, wat voor de berijders als zeer prettig wordt ervaren.

In alle gevallen zagen we aanvankelijk wat scepsis bij onze projectcoördinatoren. Met name vanwege de ietwat futuristische looks van de eerste modellen. Dat wordt met een toenemend aanbod overigens steeds beter. En niet in de laatste plaats, de angst voor beperkte laadmogelijkheden in combinatie met de nog wat beperkte actieradius. De praktijk leert dat niemand daarin in de problemen is gekomen.

Onze volgende stap is dat we concreet overwegen om vanaf 2022 ook de voertuigen van onze technische collega’s zo veel mogelijk om te zetten naar volledig elektrisch. Zeker de collega’s die laadmogelijkheden in de buurt kennen of bereid zijn om 1 x per week een snellaadstation aan te doen (naast de stations langs de snelwegen, kennen bijvoorbeeld de grotere pompstations in de steden deze ook al, waar je in 30 minuten voor zeker 300 kilometer energie ophaalt).